مهدویت در خصوص مسائل دینی و مهدویت
|
ملك الموت مانند آينه است و محتضر خود را در آن مينگردملك الموت و اعوان او از فرشتگان دگر ماهيّتهاي مختلفهندارند تا هر وقت بخواهند وجودشان در قالب يك ماهيّت بوجود آيد؛ بلكه چون از موجودات ملكوتيّه و مجرّده هستند بنابراين عيناً مانند آئينۀ صاف و روشن بوده و خودبين و خودنما نيستند بلكه غيرنما هستند و در مقابل روح هر شخص محتضري واقع شوند عكس كمالات يا زشتيهاي او در آنها پيدا ميشود، و لذا شخصي كه در حال جان دادن است، صورت ملكوتيّه و صفات و اخلاق خود را چه نيكو باشد و چه ناپسنديده باشد، در صورت و جمال آنها مشاهده ميكند؛ و در واقع حسن و جمال، يا قبح و زشتي نفس ناطقۀ خود را در آنها ميبيند. و چون افراد طيّب از مؤمنين در صفات و كمالات مختلف هستند؛ در بعضي حال عبادت غالب است، در بعضي جود و سخاوت، در بعضي علم و معرفت، در بعضي ايثار و شجاعت، در بعضي عطوفت و مودّت، و در بعضي صلابت و حميّت؛ لذا جمال ملكوتي آنان مختلف و به اشكال زيباي متفاوت است، و در برخي كه محبّت خدا اشتداد دارد صورت ملكوتيّه بسيار جذّاب و دلرباست. از همين نقطۀ نظر، تشكّل و تصوّر ملائكۀ قبض ارواح براي آنها متفاوت، و در عين آنكه همه زيبا هستند وليكن از نقطۀ نظر كيفيّت و چگونگي حسن به أشكال و صورتهاي مختلفه براي آنها تجلّي دارند. و بر همين قياس افراد خبيث از كافران و منافقان، در صفات و ملكات متفاوتند؛ در بعضي حال انكار و جحود غالب است، در بعضي عناد و ستيزگي، در بعضي بخل و امساك، در بعضي تحجّر و خشونت، در بعضي جمود و استكبار، و در بعضي فرعونيّت و استبداد؛ لذا نفس ملكوتي آنان نيز متفاوت و به أشكال زشت و نازيباي متفاوت است؛ و در بعضي كه عناد و استكبار با خدا در آنها شديد است صورت ملكوتيّه بسيار زشت و قبيح و دلخراش است. و از همين جا تشكّل و تصوّر ملائكۀ قبض ارواح براي آنها متفاوت است، و در عين آنكه همه زشت و منكر هستند وليكن از نقطۀ نظر كيفيّت و چگونگي قبح و زشتي به أشكال و صورتهاي مختلفه بر آنها ظهور ميكنند. و علّت تمام اين اختلافات آنستكه ملك الموت و فرشتگان زيردست او همگي از باطن و ملكوت انسان قبض روح او را مينمايند، و لذا در هر كس هر ملكه و صفتي بوده باشد، در آنها متجلّي شده و از آن تجلّي به حاسّۀ شخص محتضر اثر گذارده و از آئينۀ منعكس وجود خود آنها را مشاهده ميكند؛ و در حقيقت خود را و ملكوت خود را در آنها مشاهده مينمايد. البتّه اين صورت ملكوتيّه در انسان هست، در همين دنياي گذران هم در باطن انسان هست ليكن بواسطۀ اعمال نيكو يا اعمال زشت، بواسطۀ ايمان يا كفر تغيير پيدا ميكند و ممكنست از صورتي بصورت ديگر مبدّل شود. ولي آنچه تغيير و تبديل پيدا ميكند در همين دنياست كه خانۀ عمل است نه خانۀ حساب. امّا در حال موت ديگر قابل تغيير نيست، و نتيجه و خلاصۀ ردّ و بدل شدن و تغيير و تبديل پيدا نمودن اين صورتهاي ملكوتيّه در حال زندگي و حيات، همان حصول صورت ملكوتيّۀ ثابته و لايتغيّر در حال مرگ است. ملاّي رومي در «مثنوي» خود اين حقيقت را بيان كرده است: مرگِ هر يك اي پسر، همرنگ اوست آينۀ صافي يقين همرنگ روست پيش ترك آئينه را خوش رنگي است پيش زنگي آينه هم زنگي است اي كه ميترسي زمرگ اندر فرار زخود ترساني اي جان، هوشدار زشت روي تست ني رخسار مرگ جان تو همچون درخت و مرگ، برگ از تو رستست ار نكويست ار بد است ناخوش و خوش هم ضميرت از خود است نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: دینی ، ، برچسبها: |
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |